77 de ani de la dispariţia aviatorului Petre Ivanovici – Galerie Foto

Aviator Petre Ivanovici

Aviator Petre Ivanovici

Azi, 1 februarie 2013, se împinesc 77 de ani de la trecerea în lumea celor drepţi a aviatorului băileştean Petre Ivanovici (n. 4 sept. 1898 în Băileşti, Dolj – d. 1 februarie 1936).
Pentru a marca acest eveniment, municipalitatea, reprezentată de domnul primar Costel Pistriţu, alături de un grup de elevi de la Şcoala 5, şcoală care poartă numele lui Petre Ivanovici, au depus o coroană de flori la monumentul aviatorului din Parcul Tineretului.

Pentru cei care cunosc puţine informaţii despre viaţa lui Petre Ivanovici, dau în cotinuare câteva detalii.

Petre Ivanovici, este născut în sudul Olteniei, la circa 50 kilometrii de Craiova, în localitatea Băileşti, la data de 04 aprilie, anul 1898.
A intrat voluntar în aviaţie, trecând peste voinţa şi prejudecata părinţilor, care îşi doreau orice altă meserie, în afara aviaţiei.
În anul 1923, a absolvit şcoala de pilotaj, având gradul de sergent, fiind printre primii piloţi care a obţinut brevetul atât pe avioanele civile, cât şi ca pilot militar.
A fost reţinut la Tecuci pentru a-i învaţa şi pe alţii magnifica artă a zborului, sarcină de care s-a achitat cu multă pasiune, ajungând, unul dintre cei mai buni instructori de zbor pentru avioanele de vânatoare ai scolii de perfecţionare din Buzău.
În anul 1934 a fost avansat ofiţer de echipaj, trecând să zboare la Societatea Anonimă Româna de Transporturi Aeriene, contribuind la instruirea a peste 500 de noi piloţi români.
Petre Ivanovici, ignorând multe dintre legile aerodinamicii, a făcut din aparatele pilotate, adevărate fiinţe vii, fapt pentru care au rămas neuitate până astăzi acrobaţiile sale trecute cu mult peste graniţele ţării.
La Buzău, în anul 1928, s-a distins ca zburator cu merite deosebite în aeronautica militară, împreună cu aviatorii: Maxilian Manolescu, Nicolae Evghenovici, Ion Nicolae, Nicolae Popescu şi Vasile Sava.
Mitingul desfăşurat la Bucureşti, pe aeroportul Băneasa la data de 16 octombrie 1930, a fost un succes pentru Petre Ivanovici. S-a renunţat la avioanele de vânătoare, fiind folosite pentru acrobaţia în formaţie trei avioane de tip De Havilland Moth. Formaţia care a încântat publicul şi cunoscătorii era compusă din piloţii: Petre Ivanovici, Max Manolescu, Mihail Pantazi.
Formaţia a devenit răsfăţata publicului care a şi botezat-o „Dracii rosii”, având în vedere şi culoarea în care erau vopsite cele trei avioane.
Gheorghe Iacobescu, vestit observator aerian şi istoric de aviaţie şi el oltean la origine, arăta demonstraţiile de virtuozitate ale marelui pilot Petre Ivanovici, dar şi trecerea pe sub arcadele podului de la Cernavodă.
Petre Ivanovici a fost primul pilot român, care împreună cu Irina Burnaia, la 3 ianuarie 1935, a pornit într-un raid de mare anvergură, cu un avion de concepţie şi fabricaţie românească IAR-22, produs de uzinele IAR Braşov, pe ruta Bucureşti-Cape Town (Africa de Sud). După o cursă plină de peripeţii, cauzate de multe defecţiuni ale aparatului de zbor, cei doi au reuşit să ajungă la Entebbe, langă Lacul Victoria, după parcurgerea a peste 16000 km.
Curajul, dar mai ales încrederea în aparatul fabricat la Başov, i-a ajutat să străbată jumătate din Africa, cu un avion mic tip sport, având doar planul central din metal, fără tren escamotabil, fără elice cu pas variabil şi aparatură de radiocomunicţie pentru legătura aer-sol. Pentru a uşura construcţia şi a putea survola înfricoşătoarele prăpastii sau vârfurile munţilor Taurus din Asia Mică, au renunţat şi la paraşute, pentru a lua cât mai multă benzină necesară parcurgerii etapelor de sute de kilometri peste deşert şi junglă, între care nu există nici urmă de aşezare omenească şi nici terenuri de ajutor
Au reusit să poarte tricolorul aripilor româneşti peste apele lacului Victoria din inima Africii.
La 1 februarie 1936, în timp ce zbura pe ruta Bucureşti – Timişoara – Arad, din cauza timpului nefavorabil avionul se prăbuşeşte pe Valea Cernei, în apropierea comunei Cornereva din munţii Cernei.
A fost înmormantat cu onoruri militare la cimitirul Ghencea militar, din Bucureşti.
În Baileşti a fost ridicat un monument, inaugurat în septembrie 1961, în memoria pilotului Petre Ivanovici.

Foto: www.zaibar.ro

5 Comentarii

  1. Din Bailesti

    Foarte frumos din partea municipalitatii.
    Rusine insa pentru cei care isi asuma maeritul organizarii acestui eveniment desi nu e cazul.
    http://www.gds.ro/Actualitate/2013-02-01/Dolj%3A+Aviatorul+Petre+Ivanovici%2C+comemorat+la+Scoala+Gimnaziala+nr.+5+Bailesti
    Din cate scrie aici D-nul Baluna isi asuma meritele organizarii acestui eveniment.
    Rusine!

  2. elev sc. 5

    de cee se minte in gds??? nu s-a facut nimic in scoala noastra legat de acest eveniment. minte cumva domn director??? vai!!! va creste nasu!!!

  3. Aurelian A

    Intamplator am dat peste articolul de fata si ii felicit pe cei care in vremurile acestea isi mai gasesc timp sa-si cinsteasca eroii…
    Ma frapeaza insa doua asemanari izbitoare cu ceea ce am citit de curand in „Cartea de aur a eroilor si veteranilor de razboi”publicata cu mari eforturi de consateanul meu Dumitru Popa o carte in care se gaseste si biografia tatalui meu veteran de razboi disparut dintre noi in urma cu doar cateva zile (18 Aprilie 2013).Dar nu despre tata vreau sa vorbesc,D-zeu sa-l odihneasca…
    In satul meu natal,Drajna de Jos din Jud Prahova exista deasemenea un aviator erou Sublocotenent PETRE NICULESCU (o asemanare de nume parca predestinat),nascut la 5 Febr 1914.
    El a fost primul pilot roman care a zburat pe sub podul de la Cernavoda fiind decorat de Regele Carol al II-lea in timpul unei aplicatii demonstrative.
    Din pacate pentru cariera sa(aceasta este o alta asemanare cu eroul dumneavoastra)se prabuseste in apele lacului Razelm la 22 Oct 1938 in timp ce efectua probele de incercare la un nou model de hidroavion.
    Si el a fost inmormantat cu Onoruri Militare tot la Cimitirul Ghencea,dar consatenii i-au ridicat in satul natal o troita inca din 1940,chiar langa Monumentul Eroilor(care fusese deja ridicat in 1929)asa incat generatiile care au urmat ,ca si mine au putut afla despre unul din numerosii eroi ai acestor meleaguri pe care avem datoria sa-i cinstim peste veacuri…
    Cine stie? poate cei doi eroi aviatori s-au cunoscut si daca cineva ar putea confirma ar fi extraordinar….!!!

  4. Petru Cristescu

    Am aflat de acest trist accident in perindarile mele prin Muntii Cernei:

    Am gasit si crucea de pe varf pusa in memoria victimelor.

    http://petrucristescu.domasnea.ro/2014/01/vlascu-mic-zglivar.html

    Foarte interesanta aceata poveste si felicitari celor ce au facut acest efort.

  5. Aurelian A

    Precum vedeti,Domnule Cristescu,intr-o perioada de fix un an doar un singur comentariu(al dumneavoastra!!!).Ma bucur ca aflu noutati si va multumesc.Dar…cui ii mai pasa azi de pionierii aviatiei si de EROII natiunii noastre?Trist,nu?

Comentezi?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.