Ieri, a avut loc dezvelirea placii comemorative a scriitorului Patrel Berceanu, nascut la Bailesti. Cu acest prilej a avut loc si o slujba de pomenire.
Va redau mai jos un frumos atricol aparut in Gazeta de Sud (Anul 12, nr. 3664. Sambata, 10 Martie 2007) despre cel care a fost Patrel Berceanu:
„Teatrul in dialog cu veacul”, de Patrel Berceanu
Patrel Berceanu – pe scena si in afara ei
Este simptomatic pentru spiritul lui Patrel Berceanu ca ultima lui carte, „Teatrul in dialog cu veacul” (Ed. Aius Printed, 2006), se deschide cu un eseu dedicat „Fizionomiei publicului”. Cel ce a fost Patrel Berceanu nu poate fi, in posteritatea sa, altul decât a fost atât cât a trait: atent la ceilalti, revoltat si in defensiva, chiar cu pretul de a uita ca egoismul cladeste opere si imperii. Patrel Berceanu avea ca deschidere spirituala atentia fata de semen, politetea fata de cititor sau spectator, iar ca specialist in teatru (detest termenul teatrolog) o ureche formidabila care capta murmurul publicului – sau al publicurilor pe care le depisteaza in eseul liminar al cartii: „Fizionomia publicului”.
Fiind poet, Patrel Berceanu era si fizionomist. Unul preocupat de chipul interior al omului consumator de arta. A scris despre „masti de inspiratie folclorica in teatrul românesc contemporan”, dar era preocupat in egala masura de „scoaterea mastilor” atunci când pana sa critica se apleca asupra unui spectacol sau a unei teme conexe teatrului. Nu scria despre ce dispretuia, nu se inclina decât in fata frumusetii, oricât ar suna de vetust. Sunt sigur ca, in democratia sa funciara, el il punea pe cititor sau pe spectator pe acelasi plan cu artistul. Pe unii dintre apropiatii lui asa ceva ne nedumerea, dar respectul lui pentru „receptor” (detest si termenul asta!) era netrucat si neconditionat. Patrel Berceanu era spectatorul avizat prin excelenta, dublat de un gânditor subtil al fenomenului teatral si de un teoretician care nu-si reprima ardenta ideilor. Scrisul, ca si cititul sunt pasiuni nu doar ale intelectului, ci si ale carnii. Iar ca poet, ei, da, voi spune pentru firile needucate care cred ca poetul este un aproximator al realitatii ca era precis intrucât era poet. Era memorabil si tintea esentialul.
Se vede asta in tot ce scrie despre si pentru teatru, fie ca dialogheaza cu regizori sau scrie despre actorii pieselor pe care le vede. Si a vazut destule ca sa poata creiona, in paginile unei carti pe care a gândit-o de la prima la ultima pagina (mai putin titlul, pus de Doina Berceanu), o microistorie in spectacole a teatrului craiovean intre 1981 – 1988, o suita de interviuri cu regizori de teatru celebri, dar si eseuri teatrale si cronici facute unor carti de teatru care i-au stârnit interesul.
Rar se arata pamfletar atunci când deconstruieste un spectacol sau o carte, el care iubea pamfletul si satira atunci când scria articolele sale de ziar. Eseurile sale despre „arta actorului si utopia teatrului pur” sau care vibreaza la teoria lui Peter Brook despre „regizorul mortal” ar trebui predate studentilor preocupati nu numai sa joace, dar sa si gândeasca actul teatral. Când intervieveaza regizori precum Purcarete, Bocsardi, Kincses Elemer, Catalina Buzoianu, Fania Williams sau Yiannis Paraskevopoulos el se arata ceremonios, dar foarte meticulos, pentru ca este un spectator care vrea sa faca parte din viitorul spectacol. In fapt, din tot ceea ce a scris despre teatru si actorii sai, reiese ceva uimitor: Patrel a jucat cot la cot alaturi de maestrii teatrului in care a trait si a murit. Patrel pe scena si afara ei era acelasi. Asta inseamna sa fii profesionist. In prefata la volumul acesta nedrept (pentru ca lucra la el când a murit si n-a apucat sa-l vada), Natalia Stancu spune ceva de gratia poeziei: a fost „o inima care a batut pentru teatru”.
Eu voi adauga ca a fost trup si suflet dedicat teatrului, cu toata parerea de rau pe care o avea când lasa in urma zilele in care ar fi scris poezie. Se stie, poezia te vrea pentru ea, dar teatrul e la fel de gelos. A vrut acelasi lucru si Patrel a trait marea dilema a vietii sale: cui ma voi oferi pâna la capat? Moartea l-a surprins dincolo de scena, dar tot in culisele unui teatru cu care a stat in permanent dialog.
Biografie:
Data si locul nasterii: 19 Aprilie 1951, Bailesti, Romania
Data plecarii: 02 Mai 2006
Scoli, cursuri:
1980 – IATC I.L.Caragiale, sectia Teatrologie – Filmologie, Bucuresti
Alte detalii biografice:
1980 – 1985, Profesor la Scoala de Arta, Craiova
1985 – 1988, Redactor – regizor
1988 – 2001, Secretar literar la Teatrul National Craiova
Din 1977 Director la Teatrul pentru copii si tineret „Colibri”, Craiova.
Publicatii:
Volume de poezie:
1976 – Sentimentul baricadei
1983 – Poeme in marime naturala
1984 – Intamplarea cea mare
1991 – Lacrimi civile
1991 – Young poets of a New Romania
Proza:
1990 – Noi povestiri dupa piesele lui Shakespeare”
1990 – Gainusa cu puii de aur
Monografii teatrale:
1990 – Titus Andronicus
1990 – Ubu Rex cu scene din Macbeth
Articole, Cronici, Studii de teatru
Premii:
1976 – Revista Luceafarul
1977, 1980 – Amfiteatru
1983 – Ramuri
1992 – Premiul Asociatiei Scriitorilor, filiala Craiova.